Anmeldelse: Nicole Boyle Rødtnes

4 stjernerSkeletter i skabet – Dødsbørn 1

  • Udgivelsesdato: 2010Dødsbørn
  • Antal sider: 259
  • Forlag: Forlaget Facet
  • Format: Paperback
  • Original sprog: dansk

Beskrivelse: “Hvad sker der??” spurgte William. Han holdt lampen ud over broen. – Jeg synes, jeg så noget i vandet.? Jeg kiggede ned i det grumsede kloakvand. Jo, der var en skygge. – Kom væk derfra med det samme!? Jeg drejede hovedet for at spørge hvorfor, men blev afbrudt af et højt plask. Kolde dråber sprøjtede ned over mig. Et langt dyr skød op af vandet. Kroppen var som en slanges, men dens hoved var omkranset af en manke af brusk. Slangen åbnede munden, så de skarpe tænder blev synlige. Jeg tabte hammeren i vandet.  Hvad ville du gøre, hvis du skulle tilbringe et år af dit liv i stinkende kloakker med rotter og giftige blåslanger?  Det spørgsmål må den 15-årige Davie stille sig selv, da han er så uheldig at trække kloakpasser som læreplads.  Ikke nok med at jobbet er klamt, Davie opdager også, at hans læremester skjuler en frygtelig hemmelighed i sin kælder.  En hemmelighed, der udgør en trussel mod hele byen, og som får store konsekvenser for Davies liv.  Dødsbørn er 1. bind i fantasy-serien Skeletter i skabet.

Min anmeldelse: Skeletter i skabet er ikke længere bare en talemåde. I Nicoline Boyle Rødtnes’ spændende og troværdige fantasy har hver slægt et rigtig skelet i et skab. Skeletterne gemmer på hele slægtens hemmeligheder og hjælper og rådgiver dem gennem livet. Genialt og sjov tanke, simpel, men alligevel underholdende.

Ideerne med dødsbørn, Blåslanger og skeletter i skabene er gennemtænkt og giver den helt rigtige fantasy-stemning. Nicole Boyle Rødtnes skriver godt og der sker tilpas meget til, at jeg følte mig godt underholdt og læste bogen næsten ét stræk,

4 stjernerSkeletter i skaber 2 – Blodtåge

  • Udgivelsesdato: 10.02.2011Blodtåge
  • Antal sider: 257
  • Forlag: Forlaget Facet
  • Format: Hardback
  • Original sprog: dansk

Beskrivelse: Jeg sank. Det her var noget, jeg aldrig ville kunne rette op på igen. Det her var en forbrydelse, der ville følge mig resten af livet. Jeg rev døren til skabet op. – Davie, hvad?? Skelettets blik flakkede fra mig til skålen i min hånd. Jeg kastede blodet mod det. – Du, slægtsskelet, vogter og beskytter af min familie. Som det sidste slægtled, søn af George Valden, barnebarn af Odvad Valden, Oldebarn af Bernard Valden – ? – Nej,? hviskede det med blodet sivende ned ad de hvide knogler. – Jeg byder dig at – ? Jeg tøvede et kort sekund. Skelettet for frem og lagde hænderne om min hals. Jeg gispede. Jeg havde været for langsom.  En blodtåge opstår, når nogen har gjort noget så utilgiveligt, at hele byen er i fare. Af skam brækker slægtsskelettet sine knogler i stykker og lader sit rituelle blod lægge sig omkring byen. Blodtågen er en advarsel til alle om, at noget ondt er på spil.

Min anmeldelse: Fortællingen fortsætter, hvor den foregående slap. Nicole Boyle Rødtnes skriver i et behageligt flow og læste bogen i et stræk. Jeg er imponeret over hvor fantasiful farfatteren er og, det er et spændende univers, som hun har opbygget. Den unge hovedrolleindehaver er mester i at rode sig ud i nogle forfærdelige ting, bare fordi han vil alle det så godt. “Blodtåge” er velskrevet, spændende, uhyggelig, mystisk og med en slutning, som fik mig til at gribe næste bog i stakken med det samme.

4 stjernerSkeletter i skabet 3 – Ildfugl

  • Udgivelsesdato: 28.03.2012Ildfugl
  • Antal sider: 420
  • Forlag: Forlaget Facet
  • Format: Hardback
  • Original sprog: dansk

Beskrivelse: “Jeg vil gerne være din ildfugl.” Baltazar flammede op. I mørket var det endnu tydeligere, at han var meget stærkere end de andre flammer. – Jeg ved, jeg har styrken til det,? fortsatte han. – Jeg hørte, hvad Nilas læremester sagde. Jeg kan blive en fantastisk ildfugl. Meget stærkere end gamle Goya, men Nila tør ikke. Hun er bange. Er du bange, Davie??  Davie er kommet i lære som flammetæmmer. Sammen med sin læremester Nila skal han tæmme den vilde ild til husflammer. Men det er ikke alle flammer, der vil tæmmes, og Davie kommer på en stor prøve, da han og Nila forlader Zantora.  Ildfugl er tredje bind i fantasy-serien Skeletter i skabet.

Min anmeldelse: 3. fortælling i serien mister på ingen måde grebet og lever helt op til de foregående med fantastiske beskrivelser og klare billeder af universet. Jeg ser tydeligt ildfuglen Goya for mig i hele dens pragt.

Der er stadig fare på færde og vores helt skal passe på, hvem der er ven og hvem der der fjende. Bogen ligger hårdt op til en spændende afslutningen på serien. Kan ikke vente 🙂

4 stjernerSkeletter i skabet 4 – Gravslægt

  • Udgivelsesdato: 11.03.2013Gravslægt
  • Antal sider: 352
  • Forlag: Forlaget Facet
  • Format: Hardback
  • Original sprog: dansk

Beskrivelse:  – Du ligger bare helt stille, dødsbarn!?  En mand sigtede på mig med en revolver. Mit hoved var stadig omtåget, men langsomt sneg forståelsen sig ind. De troede, at jeg var Devon. – Vent, jeg er ikke et dødsbarn?? Min stemme var underligt ru. – Ikke et dødsbarn? Hvad er så det, du har lige der?? Han satte revolverens munding mod min pande. Lige der hvor dødsmærket ville have været, eller nej vent, lige der hvor dødsmærket var. Devon havde jo malet det, da han gjorde mig klar til at holde tale?  Devon har overtaget Zantora med en hær af dødsbørn. Han vil bygge en ny verden, hvor dødsbørnene kan leve i fred med de andre borgere, men hans metoder er alt andet end fredelige. Devon bruger Davie som dobbeltgænger, og Davie må træffe nogle svære beslutninger i sit forsøg på at redde byen og sig selv…

Min anmeldelse: I Nicole Boyle Rødtnes’s univers slipper helten ikke nødvendigvis helskindet eller uden tab igennem fortællingen. Og netop de sorger, tab og konsekvenser, som vores personer oplever, er med til at give fortællingen det strejf af, hvordanden virkelig verden er. Livet er heller ikke altid nådigt og bare fordi man er en del af en fantasy-verden, kan man godt blande virkelighed med fiktion. Netop denne kombination åbner op for et større publikum end kun de helt unge.

Plottet er godt og gennemtænkt og får sin forløsning. Jeg har sagt det før og gør det gerne igen; jeg foretrækker en serie, som ikke trækkes i langdrag og aldrig fpr en afslutning. Nicole Boyle Rødtnes gør det rigtig godt, hun har en god fantasi, skriver fremragende og tryllebinder læseren. Jeg vil klart anbefale bøgerne til de fantasy-hungrende sjæle.

GENERELT er coverne til bøgerne flotte og meget passende til bøgerne. Dog henvender de sig til et yngre publikum og det syntes jeg nødvendigvis ikke at bøgerne behøver gøre. Jeg var ganske godt underholdt.

Bøgerne er skrevet med en dreng i hovedrollen og der er ikke en masse kærestefnideri, så bøgerne kan læses af sålev drenge som piger. De er lette og overkommelige at læse. Bøgerne skal læses kronologisk, da de fortsætter lige umiddelbart efter hinanden.

ANDRE BØGER AF NICOLE BOYLE RØDTNES

Jeg har også læst Bitchen imellem os og Chatsøstre og du kan læse mine anmeldelser af disse ved at klikke på titlerne.

1 thoughts on “Anmeldelse: Nicole Boyle Rødtnes

Skriv en kommentar