2 stjernermin mor siger

• Udgivelsesdato: 27.01.2012
  • Antal sider: 168
  • Forlag: Rosinanta
  • Format: Hæftet
  • Original sprog: dansk

Beskrivelse: En ung kvinde bliver forladt af sin kæreste og flytter ind i sin fars præstegård. Her forsøger hun at få hold på kærlighedens væsen, mens omverdenen blander sig med velmente råd: veninden og spindoktoren Mulle, en tålmodig læge, ejendomsmæglermoren, der taler i slogans og deler ud af sin livserfaring på en måde, der gør jeg-personen virkelig træt, og præstefaren, der citerer Pink Floyd, spiller 500 og regner med det hele løser sig af sig selv. Med en vis desillusioneret kynisme giver hun sig selv lov til at sørge og være på tværs, højtråbende, højstemt, plakatfuld, småfilosofisk og pseudointellektuel, skingrende FOR MEGET, indtil der igen tændes lys for enden af tunnelen.   Min mor siger er korte uddrag af samtaler, der handler om at tale forbi hinanden, føle sig misforstået og ensom. Samtalerne brydes af monologer af erindringer, bekendelser, kærlighedserklæringer og raserianfald dedikeret til alle hendes tidligere kærester og forelskelser, som hun har svært ved at give slip på.

Min anmeldelse: Hylende morsom og dybt tragisk – denne bog skal jeg bare have fat i en en fart. Det var mit første udgangspunkt, efter at have høre Stine Pilgaard læse op fra bogen, som var en betagende oplæsning, hvor hun fik publikum til at le hjerteligt. Desværre blev jeg temmelig skuffet og sad tilbage med en fornemmelse af, at hun havde læst højt de allerbedste bidder af bogen som resten ikke helt kunne leve op til. Bogen er skrevet i drama-stil, som bliver temmelig anstrengende hen ad vejen. Min generelle holdning er, at man ikke kan bedømme en bog med mindre man har læst den fra start til slut. Denne gang tager jeg ordene i mig, klapper bogen sammen og konstaterer, at der bare ikke er “min stil”. Denmonolog-agtig fortælling og de ekstreme gentagne metafoer var simpelthen for meget til at underholde mig. Jeg står af og henter en ny bogen i reolen i stedet for