20130125-192513.jpg4 stjerner

• Udgivelsesdato: 25.01.2013
  • Antal sider: 334
  • Forlag: Rosinante
  • Format: Hæftet
  • Original sprog: dansk

Beskrivelse: Øjesten af Jakob Melander er en krimiroman som foregår i fortidens København, samt i nutidens.   I nærheden af København, i en hemmelig kælder, plejer en ung pige en engelsk pilots sår, under Anden Verdenskrig. Hun forelsker sig stormende i ham, men forholdet får katastrofale konsekvenser, der kommer til at bestå helt op i vor tid, da en forfærdelig mordsag chokerer København. I Amager Fælled findes en prostitueret myrdet, og liget er præserveret og hendes øjne er blevet fjernet med en præcision der kun kan være kirurgisk.  Lars Winkler fra Københavns Politi er sat på sagen, og snart dukker der endnu et lig op, hvorefter pressen døber den mærkværdige sag for: “Ole Lukøje-mordene”.   Bogen handler om faderskab og ondskab, opstået igennem generationer.  Bogen er derudover første del i triologien om Lars Winkler, der er en enspænder, far, tidligere bz´er, kvartalsnarkoman samt én af de bedste efterforskere indenfor Københavns Politi.

Min anmeldelse: En krimi bygget op på en gruvækkende fortid. Vi begiver os tilbage til krigens tid, hvor vi får glimt af et unaturligt forhold, som slår rod helt op til nutiden.

Som det så ofte er, når der startes op på en mulig serie, så er der mange ting, steder, forhold og personligheder, som skal beskrives, og det gør sig også gældende i denne bog. Og at Jakob Melander har valgt at kæde fortidens rædsler sammen med morderens aktioner, samtidig med at vi følger Lars og hans kolleger, kan godt kræve ekstra fokus. Men Melander slipper rigtig godt fra det og får bygget en spændende, grusom og medrivende krimi op.

Selv om jeg ikke begår mig i København særligt ofte, højst et par gange om året, så beskriver Melander byen så billedligt, at jeg følte mig fuldstændig hensat til byens gader. Og selv om mit kendskab til byen ikke er specielt dybdegående, så kunne jeg alligevel sætte mig i personernes sted. Melanders beskrivelser giver historien dybde.

Til start tog jeg afstand fra hovedpersonen Lars, som fremstår egoistisk og meget sølle. Han kæderyger sine King’s, er ikke vellidt af kollegerne, familielivet ligger i ruiner og han virker på en måde usoigneret. Alligevel ‘faldt’ jeg for ham og vil gerne høre mere. Jeg vil gerne vide om Lars bliver forflyttet, om han får skovlen under Ulrik, om forholdet til Sanne kan udvikle sig og om Maria og Lars kan styrke deres skrøbelige far-datter forhold. Der er masser at tage fat i, men vigtigst af alt, vil jeg gerne vide, om Lars kan vise, at han er af den rette støbning, og hvad han egentligt dur til. Der er mange personligheder at forholde sig til, men de har hver sin historie, og jeg er sikker på, at Melander nok skal fortælle os mere om dem hver især gennem de næste bøger.

Flere gang faldt jeg over sætninger, som manglede ord eller var skævt formuleret, og der var også nogle stavefejl. Det er brandærgerligt for det irriterer læsningen. Måske har Forlaget i deres begejstring for bogen haft lidt for travlt med at få den i handlen. I en tid, hvor selvudgivere hastigt kommer frem, mener jeg, at det er forlagets opgave at sørge for, at kvaliteten er 100% på plads. Det må blandt andet være der, at de skiller sig ud fra selvudgivere.

Coveret er flot og tiltrækkende. På trods af det enkle, fortæller det en helt masse og gjorde mig nysgerrig og gav mig lyst til at læse bogen. Don’t judge a book by it’s cover, men i dette tilfælde må du gerne.

1 thoughts on “Melander, Jakob – Øjesten