Troværdig fortælling om PTSD og hustruvold…

Anmeldelse: Sarahs skytsengel af Tanja Lønberg Rasmussen

3 stjernerSarahs skytsengelSarahs skytsengel handler om den unge Sarah, som lever i et voldelig ægteskab. I hendes kamp for at slippe væk fra ægtemanden, møder hun Jacob. Jacob er tidligere soldat og lider af ptsd. Hver især har de deres kampe, som tærer dem op, men samme står de stærkere. På sidelinje finder vi Jannik, som er bedste ven til Jacob, og som han har været udstationeret sammen med.

En lille smule mere benarbejde, og fortællingen har fået en stjerne mere af mig. Det er ikke kun det faktum, at korrekturen halter, men også en finpudsning af teksten ville være et plus. Bogen er på vej i en trykt udgave og en del af “børnesygdommene” skulle være udryddet. Jeg vil derfor anbefale at det er den udgave, som I anskaffer jer.

For bogen er virkelig spændende og berører nogle vigtige emner. Hustruvold er ét af emnerne, og det er ofte et stort tabu. Mange gange føler kvinderne et nederlag over at den mand, som de forelskede sig i, ændrer sig så markant, andre gange vender kvinden tilbage i håb om, at han nok skal ændre sig. Posttraumatisk stresstilstand (ptsd) er et andet ømtålelig og meget alvorligt emne, som Tanja Lønberg Rasmussen beskriver helt utroligt og skildrer fremragende. De sindstilstande, som Jacob gennemlever, er troværdige og meget livagtige.

Hele bogen er spændende og der manglede ikke action, specielt slutningen var hæsblæsende og nervepirrende. Den efterlod læseren med helt afklarede linjer, og så alligevel ikke – godt der allerede er en 2’er på vej.

Jeg savnede lidt mere fordybelse i hovedpersonen Sarah, men jeg håber at få mulighed for at få styret min nysgerrighed i fortsættelse.