Forfatterbesøg, cheesecake og erotisk litteratur…

Læseklub De Luxe

Jeg er blevet indlogeret i en hyggelig lille læseklub, som huseres af Gitte, Karin, Simone og Irene, og torsdag aften var en helt speciel aften. Vi fik nemlig fornemt besøg af forfatterbrødrene Søren og Morten Ellemose. De har skrevet adskillige bøger, både sammen og hver især og har altid gang i mange projekter på én gang. Kig forbi deres hjemmeside Forfatterskabet, og se hvad de pt har gang i…

Mad er vejen til en mands hjerte

EllemoseBordet var dækket med lækret tapas kreeret af Gitte og allerede dér var brødrenes hjerte vundet.

Jeg er imponeret og taknemmelig for at brødrene ville tage sig tid til at komme og besøge os. Det er nok ikke noget ret mange forfattere vil/kan tage sig tid til. De var meget interesseret i os, både som personer, bloggere og anmeldere. Der blev drøftet rigtig mange ting i aftenens løb. Blandt andet ris/ros af deres bøger, korrekturlæsning, skriveproces, forlagenes verden og ikke mindst erotik litteratur, som de sjovt nok vendte tilbage til flere gange i forsøget på at forstå, hvad det er der fastholder læseren. Det er lidt spændende at se, hvad der kan komme ud af sidstnævnte – brødrenes forslag til en erotisk novellesamling lød i hvert fald spændende.

Som to dråber vand

Der er nu noget vildt fascinerende over tvillinger og specielt enæggede tvillinger. Synligt var det marginaler, som adskilte dem, men af sind var de meget mere forskellige og alligevel ikke. For det element som den ene ikke havde/gjorde/kunne fandtes i den anden og det fuldender deres talenter.

Morten er den kreative og talentfulde, Søren er den pertentlige og få tingene gjort, og derfor er det også Søren, som har udgivet flest bøger. Morten hader korrekturlæsning og jeg kunne næsten se den stædige, barnlige Morten der ligger armene over kors og siger “Det gider jeg ikke!” 🙂 Hvorimod Søren beskrev vigtighed og dyden i korrekturlæsning, men jeg giver Morten al min forståelse, da Søren’s regel er, at hver gang man finder en fejl i teksten, skal man starte helt forfra indtil man kan læse hele teksten uden fejl!

Med et glimt i øjet og tingene sat på spidsen, tillader jeg mig at kalde Søren for “dengsen” med hans rolige sind og tålmodighed, og Morten er “spradebassen” med hans spontanitet og ligefremhed. Godmodige drillerier (håber jeg da) sprang jævnligt mellem de to brødre, men alligevel fornemmede jeg det kraftige bånd, som knytter dem tæt sammen.

Efter at have forsødet tilværelsen med en cheesecake, delte brødrene rundhåndet ud af deres krimi-trilogi. Utroligt flot, da vi på forhånd havde fået både Killer Killer og Madame Salvatins Hemmelighed, så vi kunne læse og drøfte bøgerne.

Endnu en gang vil jeg sige Søren og Morten tusind tak for en hyggelig aften, for inspiration og ikke mindst for nogle spændende bøger. Tak til Gitte for logi og lækker mad. Og til alle jer læsere kan jeg kun opfordre jer til at læse deres bøger, som skiller sig ud fra mængden…

Anmeldelse: Madame Salvatins Hemmelighed af Søren og Morten Ellemose

4 stjerner

Madame Salvatins hemmelighedMadame Salvatins Hemmelighed skal læses i små doser, fx en enkelt lille novelle som natlæsning inden du slukker lyset. Men vogt dig…for du kan forvente dig de mest grusomme hemmeligheder.

Hver novelle er fattet i ekstrem korthed, men den giver ikke slip på dig lige med det samme. Den ætser sig ind og roder med din hjerne og dit sind og efterlader et evigt aftryk.

Efter enkelte af historierne tænkte jeg “…og hvad så? Var det dét?”, men det er min ringe forståelse for noveller, som hindrer min læsning og higer efter den manglende fordybelse. Men i langt de fleste noveller priste jeg netop den kortfattet og skåret-ind-til-benet-enkelthed velkommen, som brødrene Ellemose leverer, fordi jeg kom til sagens kerne kort og præcist, råt for usødet, grumt og grusomt.

Brødrene Ellemose mestrer det danske sprog fremragende, og de forhekser læseren til eftertænksomhed og søvnløse nætter.

Læs min anmeldelse af Killer Killer af Morten Ellemose og se traileren nedenfor.

Skriv en kommentar