En fryd for sanserne – ren meditation…

Anmeldelse: Aktstykker, 11 gradueringer af Ane-Marie Kjeldberg

3 stjernerAktstykkerEr du ved at være mættet af erotisk litteratur, som stort set handler om det samme? Så er Ane-Marie Kjeldberg et forfriskende pust, der kærtegner og omkranser dine sanser. Akkompagneret af Marian Friborg, der læser op med forførende stemme og et glimt i øjet der kan fornemmes, bliver læseren (lytteren) bragt til et helt nyt niveau.

Aktstykker minder om strofer, der bølger gennem hele kroppen og alle dens sanser. Fortællingerne er hverken glamourøse eller grænseoverskridende, men naturlige og hverdagsagtige.

For at jeg kunne få den bedste læseoplevelse måtte jeg give slip på personerne og novellernes sammenhæng og i stedet bare føle mig igennem hver lille fortælling og oplevelse. Det fungerede meget bedre og forandrede læseoplevelse, fordi springene i denne lydbog var svære at skelne. Ikke fordi jeg ville have foretrukken selv at læse bogen, da den forføriske oplæserstemme tilførte historien dybe, charme og  kant. Det gav mig en oplevelse af meditation og afslapning.

Jeg er selv typen, som endnu ikke er blevet træt af ‘mainstream’-erotisk-litteratur. Jeg sluger gladeligt alt, hvad jeg kan komme i nærheden af og lader mig bortføre i nogle timer til et glamourøst og overdrevent plan, som er lige på uopnåeligt som prinsen og det halve kongerige. Derfor  blev jeg ikke bortført i ekstase, som jeg ellers gør, mens jeg lyttede til Aktstykker – og kendsgerningen at erotisk er en helt ‘almindelige hverdagsting’ vil jeg bare gerne have lov til at fornægte, når jeg læser erotisk litteratur, så jeg i stedet kan begive mig ind i en drømmeverden.