Jeg vil ha’ mere af Christina Bonde…

Anmeldelse: Nattens sanger 3 – Følelse af Christina Bonde

nattens sanger 3

citationstegnINTET KAN SIDESTILLES med overgrebets skrig. Der findes skrig af vrede og glæde, skrig af sorg og smerte, skrig af forskrækkelse eller overraskelse, skrig af angst og magtesløshed, skrig af nydelse – og så overgrebets skrig. Den intense lyd, der i virkeligheden er en følelsesfærd gennem de fleste af de andre skrig.

4 stjernerEndnu en gang blev jeg overvældet af Christina Bondes beskrivelser. Titlen kunne ikke være mere rammende, da bogen er en rejse rundt i smukke observationer og indlevende følelser.

I den forrige bog blev der lagt mange tråde ud og jeg var spændt på om det lykkedes at samle dem alle, men det gjorde det selvfølgelig. Jeg kunne ikke undgå at lade mig fuldstændig opsluge. Som titlen indikerer så er følelserne i højsædet, men også oplevelsen af ikke at have følelser mestrer hun imponerende. For det syntes ellers som en umulig opgave at beskrive en opfattelse af verden, uden at bruge menneskets komplekse register af følelser. Vi har dem med i alt, hvad vi gør og siger, uanset om de er synlige eller ej, så raser der en konstant bølge i kroppen på os – bygget på alt fra glæde, begejstring og lyst til sorg, had og raseri. At beskrive et liv uden dette, er en kunst.

Hele den sidste tredje del af Nattens sanger 3 er en stor closure. Og samtidig med jeg higede efter en afslutning og følte, at nu måtte hun godt se at få sat det sidste punktum, så nåede der at udspille sig handlinger nok til endnu en bog, og ikke én kunne undværes. Dog hælder jeg måske til, at historien ikke behøver slutte her. Selv om der ikke er nogle løse tråde, så er der stadig muligheder, som jeg ikke vil komme nærmere ind på af hensyn til spoilers. Men man har jo lov at håbe…

Nattens sanger-trilogien er fortalt af en person, der simpelthen være ekstremt omsorgsfuld og kærlig. En person, som brænder for hendes karakterer og er stærkt passioneret. Jeg har aldrig mødt Christina Bonde, men jeg forestiller mig, at hun har lagt en stor del af hendes personlighed i fortællingen, og det er dét der er med til at gøre den ægte. Bare da jeg modtog bogen, kunne jeg næsten ikke få mig selv til at pakke den op. Den var smukt dekoreret med perler og bånd, og dét bevidner om en omsorg ud over det almindelig.

Jeg ønsker Christina Bonde tillykke med en smuk og velskrevet trilogi og opfordrer hende stærkt til straks at kaste sig over næste skriveprojekt… Vi er nogen der venter… 🙂

Læs også min anmeldelse af Nattens sanger 1 – Besat og Nattens sanger 2 – Skæbne

Billede, trailer og citat er lånt fra henholdsvis www.christinabonde.dk og Nattens sanger 3.

2 thoughts on “Jeg vil ha’ mere af Christina Bonde…

  1. Karina Amstrup Thomsen siger:

    Jeg elsker at du formår at gøre mig nysgerrig på at læse bøger, alene baseret på dine anmeldelser! Du kan i den grad noget med ord – både af det gode, og det mindre gode, for du kan sandelig også tage læselysten fra mig på de bøger du heller ikke selv har meget til overs for!
    De her bøger er bestemt nogle af dem der står min liste som skal læses – og mon ikke jagten snart går ind 🙂 Som før skrevet….. du er “farlig” at læse 🙂

    DBH
    Karina

    Like

Skriv et svar

