Tellerup måned: Mere action, tak…

Anmeldelse: Magikerens lærling af Trudi Canavan

3 stjernerMagikerens lærling1Magikerens lærling – Tessie: Troldmænd og troldkvinder, healere og magi, slaver, slotte, riddere og kongeriger. Denne bog har det hele. Indtil den dag, hvor Tessie ved et uheld finder ud af at hun er magiker, har hun assisteret sin far, som er landsbyens healer. Tessie’ s største drøm, er at blive healer, ligesom sin far, men desværre er kvinder ikke velanset som healere. Desuden foretrækker Tessie’s mor også, at hun finder sig en rette ægtemand istedet. Men alt tager en uventet drejning, da Tessie bruger hendes magiske kræfter, uden at vide at hun kunne. Hun kommer straks i lære ved Dakon, som det er skik og brug -desværre til en del misundelse fra Dakon’s nuværende lærling Jayan. Onde troldmænd fra nabolandet planlægger at invadere og erobre Kyralia. Tessie går en svær tid i møde med sorg, mistillid, nye bekendtskaber og udsigten til krig. I denne først bogen i serien om Magikerens lærling, bruges der selvfølgelig en masse krudt på at forklare personer, relationer og traditioner. Starten af bogen fangede mig med det samme, men jeg kom til at kede mig lidt i midten af bogen. Der er mange forskellige folkefærd og trolddomshistorik, som forklares, men i slutningen af bogen speedes der lidt op igen og min interesse blev atter fanget.

2 stjernerMagikerens lærling 2Magikerens lærling – Invasionen: Kyralia invaderes af Sakaranske troldmænd, ledet af Takado. Sakarerne lever under helt andre vilkår end Kyralierne. Hvor Kyralierne går ind for frihed og selvstændighed, bruger Sakaerne slaver og de har ingen hæmninger under invasionen. De dræber alle på deres vej, men ikke før de har suget alle kræfter ud af deres ofre. Denne anden bog i serien om Magikerens lærling trækkes virkelig i lang drag. Det er faktisk først på de sidste 75 sider, at jeg syntes, at bogen bliver lidt spændende. Tiden er svær at følge med i, det ene øjeblik er det dage vi følger og pludselig er der gået måneder. Handlingen bliver kedelig, fordi vi blot følger personerne, som i min verden er ubeslutsomme, handlingslammet og ikke tager initiativ. Der sker ikke noget i krigen fra vores “heltes” side, men de følger blot i halen af den invaderende hær ødelæggelser, i stedet for at gribe til handling. Der ud over følger vi den unge sarakanske pige Stara, som er Kyralisk opdraget. Hvad formålet med Stara er, er mig endnu uvist. Hun blev først præsenteret for læseren i denne bog nr. 2, men hvilken sammenhæng hun har med fortællingen, tror jeg først kommer i den 3. og sidste bog. Jeg håber virkelig, at den sidste bog byder på en hel del mere spænding.

Bind 3… Det bliver ikke i denne omgang, så får lov at blive stående i reolen lidt længere.

Magikerens lærling 3